The Mid-Year Sale is happening now from June 1st to June 30th, 2024! Click Here for more info.

Your cart is currently empty.

RuffRuff App RuffRuff App by Tsun

Isteri Selalu Pinjam Duit Suami? Sebenarnya Suami Yang Menumpang Rezeki Isteri

August 2022 | Azhar Azmi

Orang perempuan bergelar isteri ni memang luar biasa pemikirannya. Kadang luarbiasa ‘akalnya’ dalam perkara tertentu. Situasi ‘pinjam’ duit dengan suami mungkin perkara biasa berlaku dalam rumahtangga. Mungkin nak minta duit segan, jadi guna istilah ‘pinjam’.Tapi sampai ke sudah tak tahu bila nak bayar semula.

Bukan apa, pinjam duit suami ni bagi orang perempuan, umpama dapat ‘hadiah’. Apatah lagi, bila suami tak berkira minta dibayar semula, itu yang mampu buat isteri tersenyum bahagia.

Pengalaman dan kisah yang dikongsikan oleh Mohd Fhais ini, mungkin ramai suami isteri yang pernah hadapi situasi yang sama.

 

Isteri Selalu Pinjam Duit Suami? Sebenarnya Suami Yang Menumpang Rezeki Isteri

isteri pinjam duit suami

 


“Abang ada 100 ringgit tak, pinjam dulu”

Isteri nak pinjam duit. Katanya mesin ATM kat tempat kerja rosak, malas nak gi bank cucuk duit.

Saya kata ok la. Pegi la ambil dalam dompet. Ambil berapa pun boleh.

Kebetulan saya baru je cucuk duit juga. Ada la dalam dompet tu 235.80 baki lepas dah settle bayar bil semua.

Bila nampak ada 200+ tu pun isteri teringat sesuatu.

“Abang pinjam 200 boleh, baru teringat ada nak bayar COD barang hari ni”

Saya kata ok je. Ambil la.

“Terima kasih abang”, sambil tersenyum

Bahagia sangat nampaknya. Dapat 200 ringgit macam dapat 200,000.

Rasa macam di permainkan pula.Dia bukan malas nak gi bank sebenarnya ni, dia nak duit dari saya je untuk buat dia rasa bahagia.

Patut la, bukan sekali ni tapi dah beratus kali kena modus operandi pinjam duit yang sama.

Baru saya teringat, bahasa cinta isteri saya ni ialah hadiah. Dia akan rasa bahagia bila saya bagi hadiah.

Mungkin sebab dah lama tak dapat hadiah, dia pun buat la akal macam tu. Umpama ambil dari duit dompet saya tu macam dapat hadiah la.

Sejak dari itu sengaja saya biarkan ada duit tunai dalam dompet. Duit tu memang khas saya sediakan untuk dipinjam oleh isteri.

Paling bestnya saya tak pernah pun minta isteri bayar balik kerana Allah selalu bayarkan untuk isteri.

Pinjam 200, dapat balik 2000 memang untung sangat la. Rezeki datang tanpa ditagih.

Sebenarnya bukan isteri yang pinjam duit kita, tapi kita yang pinjam rezeki dia.

Wallahu A’lam,

Mohd Fhais
Ambil la banyak banyak pun tak apa duit suami duit isteri juga


via GIPHY

KESIMPULAN

Bila kita kenang kembali perhubungan kita dengan pasangan, situasi ini benar-benar berlaku.

Tak semua pasangan ditakdirkan hidup mewah, tak perlu meminta-minta dari pasangan. Mana yang boleh berkongsi rezeki tu, berkongsilah.

Semua harta yang kita ada ini adalah pinjaman. Sejauh mana kita gunakan untuk mendapat keberkatan dunia dan akhirat.

 

Sumber: Mohd Fhais

Translation missing: en.general.search.loading